Concertverslag van het Najaarsconcert 15-11-2025

Vox Vivenda en Elburgs Mannenkoor bundelen muzikale krachten bij najaarsconcert in Voorthuizen.

De leden van Hervormde Zangvereniging Vox Vivenda kijken met dankbaarheid terug op hun najaarsconcert, dat zaterdagavond plaats vond in de Gereformeerde Kerk in Voorthuizen. De kerkzaal zat goed gevuld met belangstellenden, die genoten van koormuziek, instrumentale intermezzo’s en gezamenlijke optredens.

Vox Vivenda trad op samen met het Elburgs Mannenkoor OBK. Beide koren staan onder leiding van dirigent Henk van der Maten, die wekelijks met hen repeteert. Daarnaast werkten Erica Vogel (dwarsfluit en sopraan), Johan van de Graaf (orgel) en Marco van de Graaf (vleugel) mee aan de avond. Dominee J. van Rumpt verzorgde de opening en sluiting van het concert.

Het Elburgs Mannenkoor opende het programma met drie liederen, waaronder Zie ons wachten aan de stromen (arr. K.J. Mulder) en Psalm 116. Daarna volgde een instrumentaal intermezzo waarin Erica Vogel samen met beide musici een indrukwekkende uitvoering gaf van Allegretto Machtig God, sterke rots van P. Wildeman. Daarna vervolgde OBK met onder meer het bekende Slavenkoor (Va Pensiero van Verdi) en het musicalnummer Anthem uit Chess. De samenzang van Samen in de naam van Jezus vormde het moment voor een koorwissel.

Vox Vivenda opende het eigen deel van het concert met onder andere The Majesty (T. Fettke) en Spreek, o Heer. Erica Vogel keerde terug voor een sopraansolo met What a Wonderful World, waarna het Voorthuizenze koor de draad weer oppakte met onder meer Uw huis is mij lief (H. van der Maten), De Hemelen roemen (J. Haydn) en Praise the Lord van H.G. Miles. In dit laatste werk zong koorlid Maarten van der Boon een tenorsolo.

Het hoogtepunt was het gezamenlijke slotstuk In His Love, uitgevoerd door beide koren – goed voor zo’n 150 zangers op het podium. Het publiek beloonde de uitvoering met een hartelijk applaus en “positieve reacties” na afloop.

Bovenstaand verslag is geplaatst in de Barneveldse Krant.

Verslag Adventsconcert 09 – 12 – 2023

Geslaagd Adventsconcert Hervormde Zangvereniging Vox Vivenda.

Hervormde Zangvereniging Vox Vivenda heeft zaterdag 9 december voor het eerst een concert gegeven in kerkelijk centrum Bethabara, waarvan ds. Arie de Wit de opening & sluiting verzorgde. Ondanks de regen waren er veel luisteraars die na afloop met een applaus reageerden en bij het uitgaan aangaven dat ze genoten hadden van dit adventsconcert met veel nieuwe liederen in het repertoire.

Het eerste deel van het concert werd verzorgd door het mannenensemble Yaron o.l.v. Ineke Bos – Strootman. De liederen ‘Kerst – Intrada’, ‘O Kom, O Kom Immanuel en ‘Koning Jezus lang verwacht’ werden gezongen.

Daarna speelden Noortje van Middelkoop (panfluit), Johan van der Graaf (orgel) en Marco van der Graaf (vleugel) een instrumentaal intermezzo over ‘Ik kniel aan uwe kribbe neer’.

Yaron vervolgde met de liederen ‘On Christmas Day, ‘Here comes the Light’ en ‘Pacem’. Fijn om zo met elkaar deze avond in te vullen.

Vox Vivenda zong daarna de liederen ‘Kind ons geboren’, ‘Toen en nu – Welkom Heer’ en ‘Gods geschenk’. De musici vertolkten aansluitend instrumentaal het lied ‘Eer zij God in onze dagen’.

Vervolgens zong Vox Vivenda ‘In het veld van Efratha’, ‘Kind van toen’ en ‘Dochter van Sion’.

Het concert werd door Yaron en Vox Vivenda gezamelijk afgesloten met het lied ‘O Holy Night’.

Na de vele repetitieavonden onder leiding van dirigent Henk van der Maten was dit ‘de muzikale kroon’ op een geslaagd concert.